Na een enerverende vertrekdag is de rust aan boord weer terug. Vroeg in de ochtend vertrekken we uit de Companieshaven in Enkhuizen met als eerste doel Deauville in Frankrijk. Nadat we door de sluis van Enkhuizen zijn geschut, varen we op de motor richting het IJ. Het is windstil dus dat wordt niet zeilen richting Amsterdam.

Het Paard van Marken

Na een uur of twee passeren we het paard van Marken. Dat is een markant punt en roept bij mij mooie herinneringen op aan de tijd dat ik met mijn ouders door Nederland voer.

Amsterdam

Wij proberen precies 12.00 uur bij de Oranjesluizen te zijn want daar staat Gerard te wachten. Onze eerste opstapper. Op de Victoire van de vader van Gerard heb ik de eerste mijlen op zee gezeild. We voeren dan de boot richting Denemarken voor zijn ouders. Omdat we meters willen maken en een paar dagen willen doorzeilen, is het handig om een extra bemanningslid te hebben. Tijdens het schutten in de sluis, stapt Gerard aan boord en varen we door de stad richting IJmuiden. Wat een mooie stad is Amsterdam, mijn geboortestad.

Amsterdam vanaf het IJ

Op de motor varen we door het Noordzeekanaal. Het is rustig op het kanaal en we schieten aardig op. Mijn oudste broer Sven wilde ons ook komen uitzwaaien maar was gisteren verhinderd. Daarom komt hij met Jolette en Karlijn helemaal naar de sluis om ons voorbij te zien varen en uit te zwaaien.
Vlak voordat we bij de sluis in IJmuiden zijn, belt Michiel mij op met de vraag waar we zijn. Hij staat met Marieke en Sam vlak voor IJmuiden ergens aan de kant en ook zij wilden ons komen uitzwaaien. Al bellend komen we er achter waar ze staan en we zwaaien tijdens het passeren. Daarna springen zij in de auto en scheuren ook naar de sluis.

IJmuiden

De deuren van de sluis in IJmuiden gaan open en voor ons ligt de echte start van onze reis. De Noordzee. We varen de sluis uit en aan bakboord (links) staat mijn broer met gezin te zwaaien en aan stuurboord staat Michiel met gezin te zwaaien. Wat mooi is dat en ik ben ontroerd van al die warmte en aandacht van mensen die om ons geven.

Phi gezien vanuit Sven en Jolette

Phi gezien vanuit Marieke en Michiel

Nederlandse kust

Eindelijk is het dan zo ver. De zeilen gaan omhoog en we varen met een rustig windje richting het zuiden. Ik ga naar beneden en ga alvast een paar uurtjes slapen. Het gaat voorspoedig. Zandvoort, Noordwijk en Katwijk passeren we en in de avondzon zien we Scheveningen met het Kuhrhaus. Enkele maanden geleden stond ik daar op de duin en dacht aan dit moment. We varen naar Rotterdam naar de drukte van de Maasmond. Voordat je hier verder vaart, moet je je via de marifoon aanmelden met het verzoek om de vaarweg over te mogen steken. Dat doen we maar we krijgen een niet te verstane reactie. Gerard en ik kijken elkaar aan en we steken over.

Zonsondergang bij Rotterdam

Snel daarna gaat de zon onder en wordt het donker.

Maasvlakte

We varen langs vele containerschepen die voor anker liggen. Het bijzondere is dat op zee meer licht is dan op het land. Zeeland is aan bakboord nagenoeg donker op de vuurtorens na en alle schepen die voor anker liggen aan stuurboord zijn verlicht.

Schepen voor anker voor de rede van Rotterdam

Belgische kust

Het is een kalme nacht en de Belgische kust trekt aan ons voorbij.

Zonsopgang bij de Belgische kust

Langzamerhand wordt het weer licht en in de loop van de ochtend passeren we Duinkerken en varen we in Frankrijk. Het Belgische gastvlaggetje strijken we en de Franse wordt gehesen. De wind staat recht op de kop en zeilen is niet echt mogelijk. zeker ook door de ondieptes langs de kust en het drukke verkeer in de Shippinglane. Stampend op de golven varen we richting Calais. De wind draait en we willen het zeil weer hijsen maar de val is in de mast om het deklicht komen te zitten. We moeten dus de mast in. Gelukkig vindt Gerard dat geen probleem.

Gerard klimt de mast in om de val te bevrijden

We moeten opschieten om de stroom mee te houden in het Nauw van Calais. Hier staat een sterke stroming omdat het Kanaal bij Calais op het smalst is en daar al het water doorheen wordt geperst. Het lukt om op de motor om Calais te passeren. Nu wordt Het Kanaal weer breder en de stroming en het verkeer neemt af.

Boulogne-sur-Mer

Het is al laat in de middag wanneer we langs Boulogne-sur-Mer varen. Vanuit zee doemt er een dichte mist op en we besluiten om niet door te varen maar de haven van Boulogne binnen te varen. Kunnen we een nacht goed rusten en morgen het laatste traject naar Deauville afmaken. Moe en voldaan meren we af in de haven. We lopen naar het centrum en drinken daar een koud glas bier op de heerlijke eerste dagen.
De volgende dag gaan we met hoogwater richting Deauville. Het is nog circa 20 uur varen. We hebben weinig wind die ook nog de verkeerde kant op waait.
In de nacht valt de AIS uit. Met behulp van de AIS kunnen we andere boten zien op het navigatiescherm en andere boten kunnen ons zien. Met behulp van het nieuwe radar zien we toch de andere boten. Wij hebben een radarreflector waardoor boten met een radar ons gelukkig ook kunnen zien. Na een uurtje of twee uitzoeken, vinden we de oorzaak en doet de AIS weer wat het moet doen.

Deauville

We schieten goed op en passeren bij zonsopgang Le Havre. Het is nog een klein eindje naar Deauville. Daar kunnen we niet zomaar invaren. Bij Deauville is het verschil tussen eb en vloed ruim 8 meter. De cijfers die je hieronder op de kaart kunt zien, zijn de laagst gepeilde dieptes. Bij laag water is de haven niet bereikbaar. Het groene deel valt droog als het eb wordt. Daarom moet je wachten tot er voldoende water staat. In ons geval steken we 2,10 meter diep. Dus bij het groene deel hebben wij minimaal 2,10 m + 1,5 m (bij het groene deel) en dan heb je nog geen water onder de kiel. Om 12.56 uur is het hoogwater en dat betekent dat we om 7.00 uur de haven kunnen binnenvaren omdat er dan voldoende water staat. In de haven worden we begroet door Harald en Sophia.

De haven van Deauville

De haveningang van Deauville bij laagwater

Harald en Sophia hebben drie jongens Hugo (even oud als Kiki), Hidde (even oud als Noor) en Mats. Vorig jaar zijn we met hen naar Denemarken geweest en de meiden keken er naar uit om hun vriendjes weer te ontmoeten.

De eerste etappe is na 200 Nm volbracht. We liggen in het prachtige Deauville ongeveer 10 meter van het strand. Onze vakantie kan beginnen.

Mirjam geeft op Instagram onze reis in beeld weer.
We zijn te volgen op Sailing_Phi.