Sailing sv Phi

Martinique – Bequia

Na een kleine onderbreking in de blogs, volgt hier een nieuwe editie van onze rondzwervingen in de Carieb. We vertrokken van Saint-Anne in Martinique.

Van Martinique naar Bequia is het ongeveer 90 Nm.

Anker op in Saint-Anne, MQ

Eigenlijk is dat een overnight tocht maar we lossen het op door vandaag te vertrekken naar St. Lucia. Daar ankeren we in de baai van Rodney Bay en gaan dan de volgende ochtend als het licht wordt direct door naar Bequia. Zo komen we aan het begin van de avond aan in de baai van Rodney Bay aan en gooien het anker uit.

De kustlijn van Saint-Lucia

Omdat we niet inklaren, blijven we aan boord en hijsen we de gele Q vlag (quarantaine vlag is het teken dat je nog niet bent ingeklaard in een land). Als de douane komt, laten we weten dat we te laat waren om in te klaren. Als ze niet komen, varen we lekker verder. Scheelt een hoop tijd en geld. Zeker ook omdat we er toch niet blijven.

St. Lucia

We hebben een matige tot vrij krachtige wind schuin van voren. Als we het kunnen bezeilen, is het een gunstige wind voor Phi. Ze loopt dan snel. Achter het eiland is de wind erg veranderlijk. Soms hebben we valwinden uit de bergen en gaat de wind van bijna niets naar windkracht 8 en komt dan uit verschillende richtingen. Dan weer hebben we windstilte en moeten we de motor starten omdat we stil liggen. De ochtend begint met grauw weer. We passeren Marigot Bay en varen verder richting Castries. Daar komen tegelijkertijd drie grote cruise schepen aan terwijl wij daar net varen. Een van de cruiseschepen is de Queen Mary II, een legende.

De beroemde Queen Mary II onderweg naar Saint-Lucia

In de verte doemen de twee Pitons op. Deze twee bergen zijn de landmarks van St. Lucia.

De Pitons, landmark van Saint-Lucia

Nog even verder zien we het einde van het eiland en zijn we aangekomen bij de St. Vincent Channel. Dat is het water tussen St. Lucia en St. Vincent. Hier nemen de golven toe tot ruim een meter en wordt de wind weer constant. De Channel is ongeveer 20 Nm.

St. Vincent

Tussen de eilanden zeilt het heerlijk. Een constante wind brengt ons in minder dan 3,5 uur naar de kust van St. Vincent. De meiden moeten wel weer even wennen aan de golven en het leven aan boord, maar het gaat goed. Zo goed dat we allemaal ontspannen een boek kunnen lezen. Het weer knapt ook zienderogen op. De zon schijnt weer en we zien veel zeilboten. We varen langs de woeste kust van St. Vincent. Het eiland heeft hoge bergen met veel bossen. In een van de baaien zijn ook scenes van de Pirates of the Carribbean opgenomen. Het ziet er mooi uit maar het wordt afgeraden om hier in de baaien te ankeren. Er is veel overlast gerapporteerd de afgelopen jaren en je ziet hier ook bijna geen boten. We varen langs de kust en door de hoge bergen hebben we weer veel last van valwinden.

De kust van Saint Vincent

Het ene moment liggen we stil en het andere moment waait het stormachtig. Is lastig te voorspellen. Tussen de eilanden heb je vaak accelaratiewinden en uit voorzorg halen we het grootzeil weg en varen we op de genua verder. Net op tijd want nog geen paar minuten later komt er een bui en varen we weer een acceleratiezone in. We hebben een dikke windkracht 8. Alleen op de genua vliegen we richting Bequia. Op deze manier schieten we lekker op en komen we ruim voor het donker aan.

Bequia

Het eiland Bequia is het grootste eiland van de Grenadines dat behoort bij St. Vincent. We gaan voor Port Elizabeth voor anker in de baai. Het is er ongelooflijk druk en het is nog moeilijk om een goed plekje te vinden. Gelukkig zijn we ruim op tijd voor het donker wordt.

De baai van Port Elizabeth in Bequia

We vinden een plek en gooien het anker uit. Op dat moment komt Chubby Bunny langsvaren in hun dinghy en vraagt of we zin hebben om straks langs te komen. Zij hebben vrienden aan boord met een tweeling in de leeftijd van Kiki en Noor. In Las Palmas lagen we tegenover Chubby Bunny maar hadden we niet veel contact. Het is daarom leuk om André beter te leren kennen. De kinderen hebben het meteen naar hun zin op de grote catamaran. Wat een ruimte hebben zij aan boord. Het lijkt wel een appartement op het water. Van alle gemakken voorzien. Zij hebben het plan om de wereld rond te zeilen met hun tweejarige dochter.
De volgende ochtend halen we het anker op en gaan iets meer naar achteren in de baai liggen. Daar is een rif en het is een prachtplek om te snorkelen. We liggen nu naast Chubby Bunny en de meiden kunnen naar elkaar toe zwemmen. Voor het eerst in de Carieb springen Mirjam en de meisjes van de boot af om de onderwaterwereld te verkennen.

Marktkraampjes in Port Elizabeth

Ik ben inmiddels naar het dorp gevaren om in te klaren. Dat gaat vrij snel. Wel moet je naar diverse loketten toe en iedere keer moet je weer opnieuw betalen, maar zo gaat dat hier.

Plaatselijke middenstand

Mirjam had behoefte aan lichaamsbeweging en maakt een lange wandeling over het eiland met prachtige uitzichten op onze baai maar ook de omliggende eilanden.

Uitzicht op de baai van Bequia

Vanavond gaan we met Chubby Bunny uit eten in Port Elizabeth. Na een paar keer heen en weer varen met het nodige spatwater, is iedereen aan wal en gaan we op zoek naar een leuke pizzeria. Die vinden we met uitzicht over de baai. Het is een prachtig plekje. Op het moment dat we gaan zitten, gaat het stortregenen en het houdt niet op. Omdat je niet binnen kunt eten, besluiten we om pizza’s te bestellen en op Chubby Bunny op te eten.

Bij CubbyBunny aan boord

De kinderen genieten van de overheerlijke pizza’s

In de regen varen we iedereen weer terug naar de boot en hebben weer een gezellige avond met overheerlijke pizza’s. Het had ook wel wat, allemaal verzopen katjes rond de tafel.

Britt

Vandaag vertrekt Chubby Bunny en gaan we nog even langs om gedag te zeggen. André is water aan het maken en biedt aan om onze jerrycans te vullen met drinkwater. Daar zeg ik geen nee tegen! Water is hier schaars en duur. De enige echte optie is om flessenwater te drinken. Het is een hele klus om iedere keer flessen water naar de boot te sjouwen, dus dit is een geschenk! We vullen de vier jerrycans en zwaaien Chubby Bunny uit. Wij gaan daarna een wandeling maken door het dorp. Vanavond komt Britt, mijn oudste nicht.

Britt, Kiki en Noor

Britt heeft net haar studie geneeskunde afgerond en vaart twee weken met ons mee. Ze vliegt op St. Vincent en neemt dan de ferry naar Bequia. Het is spannend of ze de laatste ferry naar het eiland nog kan halen. Het is een close call maar het lukt haar! We verwelkomen Britt aan boord en ze heeft allerlei cadeautjes uit Nederland meegenomen, zoals hagelslag en drop. Dat is lang geleden dat we dat hebben gegeten.

Oudjaar’s BBQ

Het is oudjaar en we hebben nog geen plannen wat we gaan doen. We varen langs een andere ARC boot ‘Felicia’ met twee meisjes ook in de leeftijd van Kiki en Noor en vragen of zij nog plannen hebben. Zij gaan met een ander Zweeds gezin BBQ’n op het strand en ze vragen of we ook zin hebben om mee te gaan. Vlees is hier nauwelijks te krijgen maar vis daarentegen is geen probleem. De hele dag komen er vissers langsvaren die verse vis aanbieden.

De visman

We kopen twee kreeften. Het probleem is dat ze nog leven en we moeten ze een tijdje bewaren. We krijgen van de visser een linnen tas waar we de kreeften in moeten doen en moeten de tas in het water laten zakken. Nu komt er nog een uitdaging. Hoe moet ik de kreeften klaarmaken voor de BBQ? Gelukkig weet Tobias van Felicia daar raad mee en prepareert ze. Met een groot mes snijdt hij de kreeften in de lengterichting door. Het is zwaar werk en na twee kreeften breekt het mes. Ik vaar terug naar onze boot om ons rescue mes te halen en gaat door met het doorsnijden van de laatste twee kreeften. Na het doorsnijden en schoonmaken, smeren we de kreeften in met een knoflookboter sausje.
Met de BBQ, kreeften en drankjes gaan we naar het strand. Het is al pikkedonker maar we vinden een prachtplek. Het is een bar en we kunnen de BBQ kwijt op één van de tafels. Terwijl wij de BBQ klaarmaken spelen de kinderen op het strand. Het is leuk om te zien dat de kinderen zo makkelijk contact met elkaar maken ook al spreken ze een andere taal.

De kinderen spelen direct met elkaar en hebben de grootste lol

De kreeften gaan één voor één op de BBQ en smaken voortreffelijk. De kinderen eten broodjes hamburger en wachten tot we klaar zijn want dan komen de marshmallow’s te voorschijn. Ze zoeken stokjes om de marshmallow te roosteren op de BBQ en de ene na de andere marshmallow gaat op het vuur. Het leuke van zo’n spontane avond is dat iedereen wat gerechtjes heeft klaargemaakt en drankjes heeft meegenomen.

Aftellen

Het is een heerlijke avond en tegen elf uur avonds zijn we klaar met eten en ruimen we alles op. We hebben nog een fles bubbels die we om middernacht willen openmaken.

Klaar om af te tellen…

Om het vuurwerk te kunnen zien, lopen we over het strand naar het dinghydock. Onderweg lopen we langs één van de strandtenten. Daar is een besloten feest aan de gang en we weten naar binnen te sneaken.

Ongenode gasten op het besloten feest

We kijken het even aan en gaan dan mee in de feestvreugde en dansen op de muziek tot het middernacht is. Daarna lopen we met de mensen mee naar buiten om het vuurwerk te bekijken. Britt is meiden de meisjes een eindje verderop gaan staan. Helaas staan we achter een grote rotspartij en missen we een deel van het vuurwerk. Het is een heerlijke warme avond. Zo vreemd om oud en nieuw te vieren in een short en polo maar het went wel!

Happy newyear!

Nieuwjaarsdag

De volgende ochtend willen we een wandeling over het eiland maken en de andere kant van het eiland verkennen. Het is een flinke klim naar de top van het eiland en dalen af naar het dorpje aan de andere kant. Onze tocht wordt beloond met een mooi resort met…zwembad!

En weer een resort met zwembad!

Het is een prachtig zwembad met uitzicht over de baai. Heerlijk om weer in zoet water te zwemmen. Het is verkoelend en we kunnen daarna heerlijk afdouchen en haren wassen. In de middag lopen we weer de heuvel omhoog en dalen we af aan de andere kant naar de baai van Port Elizabeth waar Phi op ons ligt te wachten.

Phi ligt al op ons te wachten. Op naar het volgende eiland

Morgen gaan we al weer verder en willen we naar Union Island varen.
Het jaar is goed begonnen!