Toen wij in 2015 onze boot kochten, hadden we het idee dat we een complete boot hadden, klaar voor ons grote avontuur. Op zich klopt dat ook, maar toen we dieper inzoomden op de details, zagen we toch een aantal zaken die de nodige aandacht vroegen. In de winter van 2016 kwamen we in contact met Rob Beute die ons fijntjes op een aantal potentiële problemen wees. Bij sommige punten haalde ik mijn wenkbrauwen op en zag niet in waarom dit een probleem was maar keer op keer kwam ik er achter dat Rob toch gelijk had. Daarom ligt de boot nu ook bij de werf van Scandinavian Yachts van Rob in Workum om te zorgen dat we alle zaken op orde hebben als we vertrekken. Onze boot krijgt een refit.

Batterijen

Vorig jaar zijn we als eerste stap begonnen met het reorganiseren van de stroomvoorziening en de batterijbanken. Voorheen hadden we twee AGM batterijen en twee Gel batterijen. Met name de Gel batterijen zijn perfect voor op een boot. Gel batterijen kun je dieper ontladen dan AGM of lood, zodat je meer stroom eruit kunt halen voordat ze opnieuw geladen moeten worden. Het nadeel is dat ze ook een factor duurder zijn dan AGM batterijen.

Nieuwe acculader

Wat zeker niet handig is twee verschillende type batterijen naast elkaar gebruiken. We zagen gebeuren dat de stroom van de gel batterijen naar de AGM stroomde. Daarom hebben we gekozen om twee accubanken te maken met dezelfde type batterijen.

Boven de startaccu en onder de navigatiebank

Eentje voor navigatie en verlichting en eentje voor comfort (koelkast, verwarming). Dit is ook de volgorde van belangrijkheid. Als eerste wordt de startaccu opgeladen, vervolgens de navigatiebank en als laatste de comfortbank. Dit alles gevoed door een grotere batterijlader.

Zonnepanelen
Oude zonnepanelen

De oude zonnepanelen

De grotere batterijlader is nuttig voor als we aan de kant liggen en onze boot gevoed wordt met walstroom (220V). Onderweg gaat dat niet. Dan moet de motor aan en voedt de dynamo de batterijen in de hierboven genoemde volgorde. Omdat we een zeilboot hebben, willen we zo min mogelijk de motor gebruiken. Het alternatief voor het laden via de motor is het gebruik van zonnepanelen. Wij krijgen twee nieuwe panelen van ieder 100W. Die moeten in staat zijn om overdag de batterijen op niveau te houden maar ‘s nachts hebben we daar niets aan. Daarvoor hebben we gekozen voor een sleepgenerator. Dat is vergelijkbaar met een windgenerator alleen zijn de wieken vervangen voor een sleeplog die door het water draait en zo de generator in beweging zet.

Aquair 100 sleepgenerator

Dit geeft ons een laadvermogen van 100W als we 5-7 knopen varen. Dit – in combinatie met LED – moet voldoende zijn om de batterijen tijdens het zeilen dag en nacht op niveau te houden.

Navigatie

De plotter was een oudje en hebben we vervangen voor de nieuwste technologie van Raymarine met touchscreen (Raymarine Axiom 9). Bij de oude plotter had je nog een opleiding nodig om deze te bedienen, zo complex was de menustructuur.

Raymarine Axiom 9

Bij de nieuwe plotter werkt het menu intuïtief en heb je veel aansluitmogelijkheden. Vervolgens hebben we een AIS aangesloten, een multiplexer voor de integratie van de verschillende apparaten en een intern WIFI netwerk. Dit WIFI netwerk is ideaal om de bootgegevens (snelheid, windsterkte, diepte, windrichting, etc…) uit te zenden naar bijvoorbeeld een iPad. Nu zijn we in staat om op de iPad de actuele situatie af te lezen en te navigeren. Dat is handig want de plotter kun je alleen aflezen als je achter het roer staat en nu kan iemand anders ondersteunen bij het navigeren zonder achter het roer te hoeven staan. We hebben ook een externe WIFI antenne die wifisignalen van de wal kan oppikken zodat we ook internet aan boord hebben.

Alfa Tube 2H wifi antenne

Dat is straks handig als we ergens in een baai liggen.

We hebben al veel plezier gehad van deze aanpassingen tijdens onze vakanties naar Texel, Vlieland en Denemarken vorig jaar maar dat is onvoldoende voor onze grote reis. In de winter van 2017 naar 2018 is Rob begonnen met de ‘echte’ refit.