Sailing sv Phi

St. Martin – BVI’s

Nadat we voor anker zijn gegaan in de drukke Baie du Marigot, laten we de dinghy in het water en zetten de motor erop.

Baie de Marigot, St. Martin

We klaren bewust in in het Franse deel van St. Martin want eenmaal ingeklaard, mag je vrij reizen naar ook het Nederlandse deel. Inchecken op een Frans eiland is eenvoudig en goedkoper. Hier in St. Martin is het inklaren in de plaatselijke watersportwinkel.

Sint Maarten of St. Martin?

Hoe het Nederlandse en Franse deel van Sint Maarten is ontstaan, bestaan meerdere legendes. In de Spaanse vloot varen een handjevol Hollanders en evenveel Fransen. Ze zijn gevlucht van de vloot. Het is te warm om te vechten om het eiland. Bij Oyster Pond worden een Fransoos en een Nederlander met de ruggen tegen elkaar gezet. Ze beloven langs de kust te lopen.

Sint Maarten en St. Martin

Het verhaal wil, dat ze elkaar weer zijn tegengekomen bij Cupecoy Bay. Daar werd de grens getrokken. Het Franse deel zou iets groter uitgevallen zijn dan het Nederlandse, 34 vierkante kilometer op een totaal van 96 vierkante kilometer. Dat zou gekomen zijn, omdat de Hollander bevangen zou zijn geweest door de hitte. Strompelend, met een tong als leer, geblakerd en gezandstraald, leverde hij vierkante kilometers in bij de Fransen.

Marigot

Na het inklaren vaar ik weer terug naar de boot en haal de meiden op die inmiddels klaar zijn met school. We gaan met zijn viertjes naar het dorp Marigot en varen naar de dinghydock. We belanden direct op een toeristische markt waar verse groenten en souvenirs worden aangeboden. Dezelfde souvenirs die we al maanden in alle landen tegenkomen. We lopen verder door het dorp en zien in de verte en McDonalds en een Super U supermarkt.

Marigot met op de achtergrond fort St. Louis

Bij McDonalds halen we een McFlurry. Omdat we de laatste maanden weinig zoetigheid hebben gegeten, hadden we na een paar hapjes eigenlijk al genoeg. Na de McDonalds gaan we naar de Super U om onze geslonken voorraden aan te vullen. Een Frans eiland heeft naast het gemakkelijke inklaren ook het voordeel dat er goede supermarkten zijn met redelijke prijzen.

Handgenerator

‘s Middags vaar ik naar de andere kant, het Nederlandse deel. Ik heb online een hand generator besteld en ga die ophalen. Het is bijna een half uur volgas varen door de Simsonbaai om in het Nederlandse deel te komen. Met de nieuwe generator in een grote doos voor in de dinghy vaar ik weer terug naar de boot. De generator moet er voor zorgen dat we voldoende stroom houden als de zon niet schijnt voor de zonnepanelen als we voor anker liggen. Ook sparen we hiermee diesel uit die we nog hard nodig kunnen hebben voor het draaien van de motor. De hand generator draait op benzine en met een volle tank van drie liter draait de generator zo’n vier uur. Het bijkomende voordeel is dat we dan ook 220V aan boord hebben.

Spinakerboom

In de tussentijd heb ik navraag gedaan bij de Franse watersportwinkel en die weet een rigger (iemand die verstaging en masten maakt of repareert) die misschien een spinakerboom heeft. Ik ga er naar toe en yes! hij heeft een aluminium tube in de lengte die ik nodig heb. Omdat hij nu naar de kroeg gaat, moet ik morgenochtend terugkomen, dan snijdt hij hem in de juiste lengte. De volgende ochtend vaar ik weer naar de rigger en daar ligt onze langgezochte spinakerboom. De prijs is oké en ik krijg zelfs korting want hij haalt de btw van de prijs af. Met de spinakerboom in de dinghy vaar ik weer terug naar de boot en monteer de uiteinden van de spinakerboom en met popnagels zet ik die vast. We kunnen weer de genua uitbomen!

Philipsburg

We gaan naar het Nederlandse deel van Sint Maarten en varen door de Simpsonbaai naar de overkant. Onderweg passeren we tientallen gezonken en beschadigde boten. De erfenis van de hurricane Irma die hier in 2017 overheen raasde. Het is een troosteloos gezicht. Ingestorte huizen en delen van boten of alleen een mast die uit het water omhoog steekt. Na het passeren van de brug waar het Nederlandse deel begint, varen we langs de futuristisch ogende boot van Steve Jobs. We vinden geen dinghydock en leggen de boot aan bij een verlaten restaurant. Daarna lopen we richting Philipsburg. We hebben ons helaas een beetje verkeken want het is minstens een uur lopen langs een drukke weg. Daarom pakken we de bus. Het centrum van Philipsburg heeft veel kleine ‘gingerbread’ huisjes en een schattig kerkje.

De kerk van Philipsburg

Het interieur van het kerkje

Verder is er niet veel bijzonders te zien. Langs de boulevard staan veel grote restaurants en hotels en je ziet dat Philipsburg draait om toerisme.

Het strand van Philipsburg

Overal taxfree winkels maar weinig sfeer. De gin prijzen zijn hier erg gunstig en we kopen een paar flessen. Daarna lopen we over de boulevard, op zoek naar het Holland House Beach Hotel. Mirjam had gelezen dat ze Hollandse snacks hebben.

Frikandel speciaal en patatje oorlog!

We vinden het hotel en gaan buiten op het terras zitten. We bestellen een biertje en… een Hollandse frikandel speciaal en patatje oorlog. We kunnen bijna niet wachten. Na een half jaar weer eens een lekkere vette hap. Wat smaakt dat heerlijk.

Frikandel speciaal met patatje oorlog

We raken in gesprek met de serveerster die vertelt hoe zij de hurricane Irma heeft beleefd. Wat een angstige momenten. Je ziet trouwens een groot verschil tussen het Nederlandse deel en Franse deel. Het Nederlandse deel grotendeels hersteld terwijl in het Franse deel nog heel veel zichtbare schade is aan huizen en gebouwen. Het wordt al later en we moeten nog het hele stuk terugvaren daarom hebben we besloten dat Mirjam met de meiden met de bus direct naar Marigot gaan. Ik ga met de bus naar de dinghy en dan in het donker via de Simpsonbaai naar Marigot en pik daar de meiden weer op. Het is best nog lastig om de weg te vinden in het donker en ondertussen goed op te letten dat ik niet tegen een gezonken boot aan vaar. Als ik weer in de baai ben en naar Marigot vaar, zie ik de meiden al op de kade staan. Met zijn viertjes varen we naar de boot. Morgen gaan we fourageren en in de middag vertrekken we naar de BVI’s.

Fourageren

We hebben gehoord dat de BVI’s erg duur zijn en dat er moeilijk levensmiddelen te vinden zijn. Daarom gaan we in de Super U grote boodschappen doen. Met een paar boodschappenkarren vol verlaten we de Super U weer. Bepakt en bezakt met aan iedere hand een shopper, met rugzakken vol met etenswaren lopen we weer terug naar de boot.

Even uitrusten van het tillen van alle boodschappen

Onderweg moeten we even uitrusten want het is loodzwaar. Na een kleine refreshment arriveren we bij de dinghy en in twee etappes varen we de boodschappen naar de boot. Mirjam heeft dan een flinke klus om alles weer op te bergen en maakt een maaltijd voor onderweg.

BVI’s here we come!

Eind van de middag klaren we uit bij de watersportwinkel en hijsen de dinghy op het dek. Daarna halen we het anker op en varen de Bai du Marigot uit.

Met Noor achter het roer verlaten we Sint Maarten

Sint Maarten heeft ons niet gepakt. Eerlijk gezegd vonden we het erg tegenvallen door alle nog zichtbare schade. Schade die ook nog duidelijk zichtbaar was in Dominca, maar het grote verschil is dat de bevolking op Dominca positief en dankbaar is. Op Sint Maarten vonden wij de sfeer negatief en de mensen op zichzelf. Langzaam verdwijnt St. Maarten aan de horizon en varen we de nacht in. In de verte zien we Anguilla, een eiland dat we helaas ook overslaan.

Bai du Marigot, St. Martin

Het is een heldere nacht en hebben een lekker windje in de rug. Het is een heerlijke oversteek. In de verte passeren een aantal cruisschepen en komen we een ander zeilschip tegen. In de ochtend komen we aan op BVI’s bij het eiland Virgin Gorda. Eerst passeren we aan bakboord het privé eiland van Richard Branson, Necker Island.

Het Necker Island van Richard Branson

Wij varen verder naar Virgin Gorda, de Gorda Sound in. Gorda Sound was voor de hurricane Irma ‘the place to be’. Nu is het een verlaten baai en het is grauw van de dikke regenbui. Daarom besluiten we om naar de andere kant van het eiland te gaan. Daar gaan we voor anker bij Long Bay. Een bijna verlaten baai met helder water, achter een hoge berg van Virgin Gorda. Morgen gaan we inklaren, maar vandaag even rust en genieten van het prachtige uitzicht over de Sir Francis Drake Channel.